18. listopadu 2014

Příběh Thonet židle č.14

Nebudu vám vyprávět historii o vzniku této ikony, zná ji snad každý Čech a určitě jste tuto kavárenskou židli shlédli u svých prarodičů a nebo v kavárně vídeňského stylu. 

Chci vám ale vyprávět o jedné konkrétní Thonetce. Co si moje paměť vybavuje, vždy stála tato Thonetka u postele pod oknem v rodné chalupě mého dědy. Pokaždé když jsme přijeli jako děti za prababičkou v létě na prázdniny, tak jsme svoje věci složily do "hezkého pokoje", převlékli se do tepláků a utíkali ven nebo na půdu hrát si s koťaty.

Stála tam hooodně dlouho, nepoužívala se a tak podlehla zubu času a taky červotočům. Krásné reliéfní sedátko už nešlo zachránit, ale zbylá část ano. Dírečku po dírečce jsme napustily a zatmelily, vyrobilo se nové sedátko a nakonec jsme jí natřeli na bílo. A teď září novotou a mám z ní ohromnou radost. Už totiž nebude stát v koutě ;).






14 komentářů :

  1. nádhera, důkladná práce. Není nepohodlné to opěradlo? (nepropadnou se záda středem?)
    Líbí se mi celá kuchyň, už mám její fotky dávno uložené ve složce "inspirace". :-) Obkladačky už máme nakoupené stejné a nejspíš je i stejně (cikcak) nalepíme, stejně je totiž na starých kachláčích v naší budoucí kuchyni. Pracovní desku máte dřevěnou? Jaké je to na údržbu? A jak se vám osvědčuje dlažba v kuchyni? Mám strach, že by byla studená a hlučná a že by se mi při pádu všechno rozbilo. Jenže třeba lino mi do starého domu nějak nepasuje...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, manželovi vyřídím :).
      1) záda ti nepropadnou, teda alespoň mě dospělému. Pohodlné celkem je, ale tak není to polstrování :)
      2) deska stolu a vrchní skříňky jsou z lamina. Chtěli jsme ze dřeva, ale tento dezén byl tk věrohodný a moc se nám líbil, že jsme do toho šli. A i na údržbu je to fajn. I ty bílé kachličky ;)
      3) Na tu dlažbu nedám dopustit. Dlouho jsem vybírala, a jsem s ní spokojená. Nejdou tam vidět žádný drobky nic. Takže údržba skvělá. Já moc naboso nechodím, takže to neřeším. A myslím že se porcelán i sklo rozbije i na linu. Nebála bych se toho, ještě když jste v domečku.

      Mě by se i líbila dřevění podlaha klidně i v kuchyni a nebo třeba tato kombinace: http://barabasca-made.blogspot.cz/2013/07/symbioza-dreva-dlazby.html

      Vymazat
  2. No páni to je krása! Nejen židle, ale celá kuchyně.

    OdpovědětVymazat
  3. máš to v kuchyni nádherné...a stolička je taká čerešnička ....

    OdpovědětVymazat
  4. Je nádherná. Na Thonetky já nedám dopustit!
    A můžu mít prosím prosím otázku? Kde se dá pořídit takový stůl?
    Pořád zvažuju, jaký do kuchyně. Nejvíc by se mi líbil právě bílý s vrchní masivní deskou...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. My jsme ho tak před 5 lety koupili i s židlemi v Globusu jako takovou rychlovku na chvíli :). A zatím se celkem drží. Časem bychom chtěli ale větší a nebo rozkládací. Tuhle kombinaci mám taky ráda - bílá a masivní deska :)

      Vymazat
    2. PS: ta vrchní deska je ale z měkkého dřeva a nic moc laku, který nevydrží vyšší teploty. Takže není to žádná kvalita. Mě by se třeba líbilo sehnat starý stůl, obnovit spodek a koupit pořádnou masivní desku.

      Vymazat
  5. Martinko, je nádherná ..... před časem jsem se stala také šťastnou majitelkou Thonetky, tak ti rozumím .... dokonce se mi podařilo zjistit, že se dají koupit ty vrchy sedátek s různými vzory samostatně ...... k tvé otázce k LEDkám ...... my přes ně máme lištičku podobnou plexisklu, ale ptala jsem se na to manžela a on si myslí, že u tebe bude spíše problém v jedné z třech věcí .....buď v hustotě LEDek na běžný metr .....bývá 30 ledek, to je málo pak to nedělá ten jednolitý pás, ale svítí bodově, my máme 60 LEDek na běžný metr, to svítí slušně, ale dosvícuji stropním osvětlením, na opravdu dokonalé svícení, bez jakýchkoli přídavných světel je potřeba hustota 120 ledek .... druhá důležitá věc jsou Waty, my máme 12,5 W a třetím, podle mě nejdůležitějším je svítivost, my máme 1200 lm na běžný metr, ale jsou i vyšší ........ Marki

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vím ;) taky by se mi líbila k psacímu stolu.

      K těm světlům - ono by to možná bylo lepší s více Ledkami ale nejvíc by pomohlo kdyby ta lišta měla to plexisklo trošku dál od světla aby to víc rozptýlilo. Jenže zatím jsem na nic vhodného nenarazila :(. Jakou máte vy lištu?

      Vymazat
  6. parádní repase ! ovšem ta podlaha je skvostná !
    moje babička pracovala v továrně na ohýbaný nábytek v Bystřici pod Hostýnem, kde se taky tyto židle vyráběli, takže v rodině jich pár máme, také houpací křeslo. jsou to rodinné poklady, opravdu kvalitní nábytek.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :). Jsou, jsem strašně ráda že i v Čechách máme takové kvalitní a krásné ikony :)

      Vymazat
  7. Je to paráda! krásná židle i celá kuchyně! :)) Evi

    OdpovědětVymazat

Děkuji za vaši zprávu :)

TOP