4. dubna 2016

Lokálně a bez obalu

Tím se řídí čím dál tím více lidí. Je to dobře že se vracíme k tomu co dávno fungovalo. O víkendu jsme byli na farmářských trzích, sezóna už začala. Vychutnáváme si jarní salát, ředkvičky a pažitku. Ušila jsem první verzi lněných pytlíků a potiskla nápisy... a budu doplňovat co bude potřeba. Sáčky postupně mizí z naší domácnosti - další bod odškrtnut. Plodící sezóna začíná a už se těším jak se náš jídelníček obohatí, hlavně pro Růženku bude vše nové, voňavé, hořké, sladké, kyselé a šťavnaté.





V Liberci žiji asi 10 let, takže hledání lokálních zdrojů dobrých potravin je někdy náročné a chybí mi určité lidské studny vědomostí :). Základní potraviny nakupujeme v malém obchůdku a maso od řezníka, majitele i prodavačky tam známe a oni znají nás. Čerstvou zeleninu mám pokrytou z části farmářskými trhy, něco od babiček, od kolegy z práce a letos bych chtěla navštívit ekologickou farmu Klokočí.  Moc se mi i zamlouvá Urban Gardening - projekt dvou kamarádek, které vytváří komunitní zahradu v centru Liberce. A třeba objevíme volnou zahrádku a budeme si pěstovat :).





Ovoce, pro mě jedna z hlavních zdrojů sladké chuti. Zatím hledám poctivý zdroj bio jablek a jiného ovoce, které bychom si mohli uskladnit či zamrazit na celou zimu. Chci vyzkoušet Ekosad, rodinou biofarmu v Jezvé u České Lipy, která se zaměřuje na pěstování jablek, třešní, rybízu, ostružin, angreštů, broskví aj ale stáčí i med.





Marmelády dostáváme od babiček, ale jahodovou si dělám sama. Už třetím rokem jezdíme do Turnova sbírat jahody tu. Letos pojede i Růženka :). Od května začínám sbírat květy černého bezu, divizny a na podzim otrhám šípek za domem. Ostatní byliny hlavně rakytník, heřmánek, borůvkové a jitrocelové listy nakupuji u Jukla.  Největší problém je zatím sběr hub. Rostou tu jiné houby než u nás na Moravě, neznáme ty hojná místa a již třetím rokem vtipně i trapně odcházíme z lesa s prázdným košíkem

Obilniny, luštěniny, rýži a semínka jsem nově začala nakupovat tu. Sběrnou objednávku vytváří cca jednou za měsíc mateřské centrum Lewandulka, které podporuje kontaktní rodičovství a ekologický přístup k přírodě. 

A jak to máte vy? Hledáte jiné alternativy a zdroje potravin? Pokud máte vlastní tipy sem s nimi :).

10 komentářů :

  1. Tak to je nadhera - len, napisy, myslenka. Ja si zatim nedovedu predstavit bez tech igelitovych byt. Vim, jde o zvyk, jen si to nastavit v hlave:-(. M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dekuju. Taky to mame postupne...krok za krokem. Ze zacatku jsme tridili,pak omezovali a omezujem a doufam ze nahradime uplne ;-). Martina

      Vymazat
  2. Paráda:-)Inšpirujúce:-)Aj IKEA by už mala mať tieto plátené pytlíky.
    Predstav si nás 3 krát viac dospelých...minimalizmus sa mi nedarí, ale beriem to u nás aj tak,,od podlahy,,:-)
    Tento rok si užívame lokálnu,,debničkovú,, donášku, z papierových tašiek a pytlov prešli na plastovú debničku a zase mi stojí v komore škaredý kus...
    Chcem viac uplatniť tie moje sádelníky...ale zorganizovať priestor pri toľkých mojich je možné, len ak veci vyradím....
    Pink a Black bude čiste môj osobný kútik, stiahnem tam svoje veci, ktoré som začala ukladať u muža v pracovni, a mám nápad so stolom na šitie...
    Pomaličky, pomaličky aj keď u nás je veľký životný drajv!
    Maj sa krásne Martinka s Rosou:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :) to je jasné, ani si to nedokážu představit ten minimalismus :D
      Bedýnky jsem zatím nezkoušela uvidím co letos vyzkoušíme a co bude cenově i nabídkou výhodné.
      Děkujeme :)

      Vymazat
  3. Pytlíky jsou nádherný! Taky jedu bio a lokál co to jde :-))

    OdpovědětVymazat
  4. Ahoj Marti, pytlíky mě momentálně dost baví a ty Tvé jsou super! Co se týká jiných zdrojů potravin, tak u mě je to pořád ještě stále víc o hledání, než že bych už jela podle nějakých pravidel... Občas nakupuju přes svetbedynek.cz, kde se dá sehnat vše možné od masa, ryb, přes pečivo až po vejce a mléčné výrobky (nejen ovoce a zelenina), ale potřebovala bych si v tom udělat nějaký systém ;-).
    V.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Veru děkuji, taky hledám a letos jsem se do toho pořádně obula a budeme testovat :). Systémy to jsem celá já :D. Manžel si ze mě někdy dělá srandu že já abych něco nedala do tabulky :D.

      Vymazat
  5. Parádní! Moc se mi líbí myšlenka, a ještě více provedení... Chodit na nákupy s takovými plátěnkami, to musí být super! P.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ;) dekuju...no muz si na to jeste nezvykl tk obcas prinese pecivo v sacku a jeste ho da do latkoveho pytliku..to aby se nereklo :D.

      Vymazat

Děkuji za vaši zprávu :)

TOP