23. února 2018

Aktivity na doma | 3 roky



+ + + + +

Prvotní zkoumání okolního světa skrz všechny smysly je postupně nahrazováno věděním a zkoumáním proč. Motorika se rozvíjí čím dál více, touha postavit a vytvořit je čím dál více na pořadu dne :). Tento článek není o hračkách, které si koupíte, ale o vytvoření vlastních aktivit z toho co máte doma a slouží i k jinému účelu. Najdete zde dneska i pár tipů ke stažení a vytisknutí. Tyto aktivity zkoušíme zhruba od 2,5 roku a řadu z nich baví i teď když nemůžeme ven...


Cvičení dle panáka

Tohoto dřevěného modela mám už nějaký pátek. Občas jsem ho Růžence půjčila na hraní. Nedávno mě takhle v neděli napadla společná zábava pro všechny. Hra spočívá v napodobení polohy těla panáka. Super pro pohyb, motoriku, prostoru a v neposlední řadě společná zábava. Dokáži si představit později hru ztížit třeba časovým limitem nebo schováním modelu a vytvoření postoje po paměti.




Trénink trpělivosti

Tyto robustní zvířátka ze syrového dřeva mám už přes dva roky. Růženka je nejprve ožužlávala, pak je používá ke hraní a nyní i při tréninku stavění věže. Trénuje tak trpělivost, stabilitu a balancování jednotlivých zvířátek. Takový vyšší level kostiček :).



Stříhání, malování, lepení

Posun z ledabylého čmárání na konkrétní představu. Už v létě začala Růženka kreslit obličeje. Dnes ji zajímá hodně obkreslování a míchání barev. Aktuálně má období stříhání všeho a snaží se i o vystřihování, tak jsem ji připravila papírky s překreslenými čárami. U lepení moc dlouho nevydrží, ale takové vytváření kopečkové zmrzliny je skvělá zábava :).




Motání

Krátkodobý zájem, ale pro trénování motoriky jsem připravila různé příze, nitě, obvazy, aby si vyzkoušela jak se motá s různými tloušťkami materiálu.




Třídění a přiřazování

Od poznávání zvířat jsme se přesunuli na poznávání jejich srsti, kdo kde žije atd. Na internetu najdete spoustu obrázků volně ke stažení. Já jsem si oblíbila tento blog... Krásné a nápadité aktivity. Rozdělení tématické - roční období, věkové, senzorické, téma - vesmír, zvířata, rostliny, zeměpis...., diy projekty a spoustu aktivit volně ke stažení. Chystám se na světelný stolek, teda na manžela :).



Prostorovost, tvary

Manžel vyrobil ze zbytků co měl v garáži desku s kolíky. K tomu jsem pak vytiskla různé základní tvary a přidala gumičky. Baví to vůbec některé děti? :D




Trénink barev

Barvy jsou všude a používáme je denně při popisu věcí. Takovou těžší variantou je skládání více barev. Máme doma barevné gumičky. Na internetu jsem našla vtipnou aktivitu s rukou. Podle připravených kartiček pak navléká gumičky na prsty :) nebo jen tak. Použití lego kostiček nebo mozaiky je pak další alternativa.





Kapka vody - trénink motoriky

Více detailní práce s vodou. Připravíte si lego kostku, pipetu a kalíšek vody. Po kapkách se přenáší voda do vystouplých zoubků.



Materiály

S tříděním materiálů na textil-plast-dřevo-kov-papír má už zkušenosti. Z jedné hry na lovení rybiček jsem si půjčila prut, který má magnet a nechala jsem Růženku prozkoumat magnetickou přitažlivost :). Další aktivitou, kterou můžete spojit třeba s koupáním je průzkum lehký-těžký materiál. připravíte pár předmětů vhodné do vody....



Obrazotvornost - tvary - odstíny

Ze zbytků plstě jsem vystřihla různé geometrické tvary a přidala kus filcové podložky. Tvořit pak může kdykoliv, cokoliv...Doma jsem ještě měla koupené čtverečky různých odstínů, které může Růženka barevně třídit a zkoušet srovnávat řadu dle odstínu.



Rozvoj fantazie a kreativity

Tuto hru na postavy z papíru jsem jako malá milovala...a na papírové panenky z čokolády a hry na převlíkanou snad úplně nejvíc. Ukázat dceři že si může vyrobit sama hračku je podle mě nejvíc užitečná věc, která se jí bude v životě hodit. Být soběstačná a vymyslet z prdu kuličku jak já říkám :D a nebo zázraky na počkání a nemožné do tří dnů. Cokoliv co jí napadne spolu vytvoříme...teď třeba aktuálně hrajeme o princezně, rytíři a drakovi...dokola a dokola...a dokola :D.




Starost o kytičku

Souvisí se zájmem vědění jak? a proč? Čočku, hrách, pšenici.....banán...mandarinku.....cokoliv co máte doma zasadíte a zkoušíte co poroste :). Růženka se každý den ráno krásně postará :).




Senzorika a posilování nohou

Každý týden většinou tancujeme, zpíváme a hrajeme na hudební nástroje. To je pro Růženku nejoblíbenější. Někdy rozprostřu na zem senzorický kobereček, který jsem vyrobila už dřív (můžete použít dřívka od nanuku, lano, kamínky nebo dřevěná kolečka apod...), rozhodím na něj nějaké drobné předměty (neostré!!! :D) a chodíme přes něj. Mezitím ty drobné předměty nohou přesouváme z místa na místo. Skvělý trénink i pro mě :).





Logohrátky

Skvělý pořad na déčku, který se věnuje logopedii. Moc se mi třeba líbil 5.díl a podle něj jsem vyrobila kostku a společně trénujeme rychlost, hlasitost, jemnost hlasu.



Aktivity pro mladší najdete tady nebo další inspiraci pod složkou aktivity s dětmi.

2 komentáře :

Děkuji za vaši zprávu :)

TOP