15. května 2019

Domácnost


...

Článek není sponzorován žádným výrobcem ani obchodem
Produkty, které zde zmiňuji jsou pouze mou osobní volbou a ráda je doporučuji dál :)

...

Moc se mě líbil před Vánoci článek od Zuzky tu. Tento typ článků mě baví, každý si najde svou vlastní cestu a inspiruje ostatní, pište o svých nápadech :). Je jedno jestli začnete jen lahví na vodu nebo si našijete pytlíky na pečivo. Kritika ani ironické pochechtávání není na místě, každá změna je super a tak důležitá. Dnes pár tipů ode mě :)


Šetření s vodou na prvním místě. No přiznám se, že jsem velký milovník teplé sprchy, ale snažím se snažím omezit minimálně nižší teplotou. Co jsme zavedli je sběr vody při odpouštění studené nebo teplé vody z kohoutku, jakýkoliv přebytek z nevypité vody jde do konve pro rostliny, používáme rozložitelné a ekologické prací a čistící prostředky viz níže, nakupuji oblečení z přírodních materiálů....

Podporuji projekt obnovy lokality Jizerské smrčiny

"Cílem projektu je vrátit lesům Jizerských hor jejich přirozenou a zdravou podobu a zároveň pomoci se zadržením vody v místních cenných rašeliništích. Projekt pomůže přírodně unikátním podmáčeným smrčinám v samém srdci Jizerských hor. Dojde k výsadbám více jak 14 tisíc geneticky původních sazenic stromů a díky vybudováním 60 přehrážek se podaří obnovit i unikátní rašeliniště, která jsou v současné době ohrožena vysycháním."



Minulý rok jsem hodně minimalizovala naši kuchyni. A řeknu vám je to waw efekt. Nádobí a nástroje využívám...Nic mi neleží ladem, přibylo místo....Jsem spokojená s pěti noži, nepotřebuji speciální nástroje na to a na to... Velmi pomohlo si říci zda to používám, zda se bez toho obejdu. U čeho jsem si nebyla jistá, tak jsem to vyřadila do krabice a po pár měsících to rozhodla. Stejný princip aplikuji na nově příchozí :).




Když cestujeme na Moravu, dost často sklouzneme ke koupi kávy a dobrot na pumpách. Hodně mi pomáhá se připravit dopředu a odolat :). Už máme celkem vychytanou "cestovní sestavu". Lahve na vodu nebo čaj, hrnky na kávu a čokoládu, krabičky na svačinu a látkové kapsičky (postup jsem nafotila tady) na mlsací záležitosti jako oříšky, sušené ovoce nebo medvídky, to lze všechno už nakoupit na váhu.  Do termosky bereme sebou teplou vodu a látkový ubrousek pro umývání.




Dcerce vybíráme hračky, které jsou šetrnější nebo pokud jsou z plastů, pak alespoň z recyklovaných. Spoustu inspirací najdete pod štítkem hry a hračky. Těch lákadel je v obchodě! Někdy zatouží i po plastovém kýči. Ok, nejlepší je vlastní zkušenost. Radost na začátku a zklamání z ihned rozbité hračky na konci. Co se tím naučí když si nakoupí a za týden to vyhodí do odpadu? Už od malička jí ukazuji, že se dá vyrobit cokoliv z čehokoliv, tak pokud to lze opravuji nebo zrecykluji na něco jiného. Chci aby si cenila věcí, nemám ráda názor "Oprava by stála víc než nová věc, to se nevyplatí". Naposled mě potěšila, když jsem vyřadila moje letní šaty a zeptala se mě. "Maminko a ušiješ mi z toho sukýnku?".



Před cca třemi lety jsme prací a úklidové prostředky vyměnily za české Yelow and Blue, ještě větší paráda je, že nekupuji nové obaly, ale chodíme do stáčírny. Koukněte, zda není i kousek od vás. Používala jsem na pleny i ostatní prádlo a ta jemná vůně od přírodních silic je prostě nádhera a už bych ji nikdy nevyměnila za umělé parfémy v komerčních prášcích.




V kosmetice jsem postupně vyzkoušela a ustálila na pár funkčních výrobcích. Moc se mi líbí, že vzniká spousta malých českých i jiných firem, které hledají alternativní cesty. Už si můžete zvolit dle vašich kritérií zda upřednostňujete bio přírodní materiály, že se výrobky netestují na zvířatech nebo jsou vegan, neobsahují palmový olej, deriváty ropy, silikony, mají rozložitelné obaly, nebo obaly úplně bez plastů....





Oblečení pro dceru a sebe šiji, recykluji a vybírám ze secondhandech. Hodně mi pomáhá tzv. kapsulový šatník viz poslední článek tu. U bot vybírám nejlépe českou obuv a minimalizuji počet, tak aby ladil s většinou oděvů.


Hodně pěkných tipů najdete třeba u Verči, Zuzky, Evi a Evi :)

A já posílám štafetu dál :)

6 komentářů :

  1. Marcela - Nordic Passion15. května 2019 v 12:26

    Krása, gratuluji k tomu umu, odhodlání i realizaci! M.

    OdpovědětVymazat
  2. Parádní! Musím přiznat, že já tak důsledná nejsem, pytlíky na ovoce a zeleniny sice mám, ale většinou je zapomenu doma :-( Ale! Naprosto jsem minimalizovala svoji novou kuchyň a je to úžasný. Když k nám přišla kamarádka, kostatovala, že mám tak málo nádobí. Nemám ho málo, ale mám jen to, co doopravdy potřebuju. Přesně jak píšeš ... nepotřebuju mít na všechno něco speciálního. Takže ti fandím a přeju sama sobě, abych se zase kousek posunula dál. Díky za nakopnutí.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ..jooo když jde na nákup muž :D to je jiná. Já jsem zastánce kompromisů, jako když dcerka má chuť na jogurt s žužu no tak ji ho nezakazuji, ale vedle toho nakoupím sýry, ovoce zeleninu i pečivo bez obalu. Pomalými krůčky zmakneme víc než být extremista ze dne na den. Změnit naučený konzumní život je prostě výzva! A dík, taky ti přeju ať ti to dělá radost :).

      Vymazat
  3. Marti jsi dobrá! U nás zatím opravdu, ale opravdu po pidi krůčcích...

    OdpovědětVymazat

Děkuji za vaši zprávu :)

TOP