10. dubna 2014

Obchodní dům Ještěd - vzpomínka

Nedávno jsem prohlížela starší fotky a objevila jsem obrázky z "pohřbu" obchodního domu Ještěd (nebo chcete-li Tesco). Musím zavzpomínat..chodila jsem tam často jako studentka Technické univerzity, chodila jsem zde na brigády, scházeli jsme se s kamarády u vchodu a dávali jsme si mňam párek v rohlíku, měla jsem zde první rande se svým manželem, koupila jsem si tady svoje první peřiny :-D... Chybí mi ta žlutě medová budova s průchody, která později pro mě měla i bohatý a unikátní architektonický význam.




Realizace stavby obchodního domu Ještěd  probíhala v letech 1970-1979. Na projektu se podílela řada významných lidí, zejména Miroslav Masák, Karel Hubáček a Václav Voda, patřící do sdružení SIAL, což je skupina architektů a konstruktérů založená už v 50.letech. Stavba která připomíná plástev medu byla jedna z prvních strukturalistických domů v Evropě. Zadáním byla stavba tří samostatných obchodních domů, které měly být funkčně propojeny průchody a terasami. Vnější plášť byl z tmavě-hnědého pláště z ocelového plechu, jasně žlutých dlaždiček a úzkými okny jako z nějaké kosmické lodi. Budova byla jedna z nejobsáhlejších v tehdejší době, nejen sortimentem ale i plochou, ta se pohybovala kolem 8000m2. Stavba která nebyla řadou lidí pochopena, pro některé zajímavá budova -  pro některé nehodící se kolos uprostřed města. Rozpory mezi odborníky a laiky byly i v roce 2009, kdy se začalo debatovat o zbourání a nahrazení novým projektem. Vyhlášení kulturní památkou se obchodní centrum Ještěd nikdy nedočkalo...


Z dob stavby to muselo být pro tehdejší obyvatelé něco nadpozemského. Chtěla bych být u toho :)





Foto: Archiv Miroslava Masáka a Egona Wienera via http://zpravy.aktualne.cz/


A takto bohužel dopadla. Srdce mi to láme..Šla k zemi, tak jako krabička ze sirek, lopaty bagrů se zabodávaly do mých prvních vzpomínek z Liberce a teď místo ní je ultramoderní nákupní "město". PS: nerada tam chodím.







Foto©BARABASCA MADE






Zdroje k textu:
http://liberec-reichenberg.net/
http://www.archiweb.cz/
http://cs.wikipedia.org/

2 komentáře :

  1. Smutný konec jedné stavby ...... ať žijí montované haly :o( :o( o:( !!!! Mám pocit, že u nás podobně dopadne Havířovské vlakové náddraží ......Marki

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marki to taky sleduju (manžel je z Havířova ;)), takže jej velmi dobře znám. Nevím nevím jak to dopadne. Pro tyto budovy nemají páni z radnic pochopení, bohužel :(

      Vymazat

Děkuji za vaši zprávu :)

TOP